Skärtorsdag.
Jag har inte börjat skriva rapport än. Tror jag, om inte detta är lite som en rapport. Denna blogg. Jag har haft möte med min vän Joran och en kille som heter Jeffrey. Vi tre ska ställa ut massa teckningar, skulpturer och annat skoj den 2 maj på Larrys corner.
Kommer bli grymt. Ser mycket fram emot det. Mer info kommer senare. Men ser det som en del av mitt examensarbete också. vad är konst? vad är illustration? behövs utställningsmediet?
Sen har jag av en slump lyssnat på värvets intervju med Peter Wahlbeck. Superbra.
Han tar upp mycket som är bra, men jag tänkte mest kring mitt eget projekt, så pratar han rätt så mycket om konst. här följer lite av hans funderingar som jag tyckte va extra intressant, eller bara väldigt underhållande. För Peter Wahlbeck är rolig.
Stand up comedian är en idrottsman, man måste träna varje dag.
Att stand up är flyktigt, men konst är beständigt.
om abstrakta bilder säger han en hel del.
Han tipsar om Himla af Klint utställning på Moderna museet i Stockholm. Abstrakt konst, jag gillar abstrakt konst. folk säger att de inte förstår. Vad är det som de ska förstå. De ska inte förstå någonting av det här med modern konst. Det är en känsla. Man målar upp fantasivärldar, som en tecknad film. Och om de dessutom innehåller humor. abstrakt humor. Färger kan vara komiska till exempel.
Han menar att konst för det mesta är alldeles för färglös och tråkig. Och förutsägbar.
Om Ernst Billgren har en konstutställning så vet man ju vad man får för någonting. Ingenting som överraskar. Han är ju förutsägbar som konstnär. och så vill man ju inte jobba. Man vill ju inte vara förutsägbar. Men en del fastnar i fack, och så upprepar de sig gång på gång, målar i samma genre hela tiden. Det är deras grej. Men som åskådare, betraktare, så vill man ju uppleva saker...
Han har öppnat ett litet galleri där han säljer sina egna tavlor. Bara det tycker jag är himla kul. Att öppna ett galleri och sälja sina egna tavlor. Wahlbecks livs. underbart! Peter är trött på det som alltid visas. Han är trött på alla köttkockar i tv-rutan som svär och är onda mot människor. Han kan däremot se sig själv stå och laga smoothies för barn. Han är trött på upprepningar. Fegheten. På galleriets hemsida har han valt att visa på några kloka ord:
Bara du inte är en tönt som gör vad andra vill och tycker. Följ ditt eget samvete och slicka aldrig röv. Lyd mitt råd: Sluta aldrig söka.
Hade inte riktigt tänkt att Peter Wahlbeck skulle få plats i mitt examensprojekt. Men det känns bra. För att komma framåt, så kan det vara bra att inte enbart luta sig mot andra inom samma bransch, om vi nu pratar inspiration. Imorgon ska jag jobba med just Hilma af Klint-utställningen på Moderna museet. Kul om jag skulle stöta på Peter då. Antagligen inte.
Förresten så är det påsk nu. så jag är åter på måndag. Glad ledighet!
torsdag 28 mars 2013
onsdag 27 mars 2013
Struktur och kritik.
Bra dag idag. Strukturerat upp hur jag vill att boken ska te sig, kommit på lite hur jag kommer gå tillväga med balansen text och bild. Funderar lite på att göra all text på rim, efter geoff mcfetridge föreläsning. Vet inte hur det skulle kunna gynna mitt projekt dock. Skickat ur fler offerter. Får förhoppningsvis svar senare idag. Gått igenom mitt handledarmöte från i måndags. Vad är det jag ritar, vad framställer jag, och var har det sina källor. Inser att självkritik är något som jag vill brottas mer med.
Jag försöker förtydliga mig i mina val, i vad jag gör. Så, jag har behandlat ämnet tydlighet idag. JAg har även fått ett hett tips av Joakim Ojanen: Limner journal. som det står:
Limner is a new critical journal of illustration
It's aim is to provide a platform for the exploration, critique and contextualisation of contemporary illustration.
We wish to promote interesting and intelligent illustration and initiate a discourse into wider issues related to the industry, education and social impact (or lack thereof).
We aim to provide an ever changing print space for the dissemination of essays, interviews, dissertations, treatise, manifestos, critiques, calls to arms, narrative series, visual essays and most of all great illustration.
Tycker det kändes väldigt relevant i mitt arbete, så jag beställde ett ex, min magkänsla säger att alla borde äga den. gjord av studi0 operative. här följer deras riktlinjer:It's aim is to provide a platform for the exploration, critique and contextualisation of contemporary illustration.
We wish to promote interesting and intelligent illustration and initiate a discourse into wider issues related to the industry, education and social impact (or lack thereof).
We aim to provide an ever changing print space for the dissemination of essays, interviews, dissertations, treatise, manifestos, critiques, calls to arms, narrative series, visual essays and most of all great illustration.
is a multi-disciplinary production and publishing studio focused on showcasing the possibilities of contemporary illustration.
We aim to provide a space to promote innovative ideas and discussion regarding the future of the discipline and produce a wide range of published matter. We will collaborate with exciting illustrators to facilitate work that is reflective of the eclecticism of illustration as a subject while exploring the increasing tendency for many illustrators to work more broadly across the visual arts.
We are dedicated to promoting the continued importance of printed matter in the age of the internet as well as exploring the potential of online communication.
As well as individual events and publications we publish Limner, a journal which presents an ongoing discourse regarding current industry practice, education and ideas.
The studio will also act as a physical space for this discussion with seminars and lectures, as well as a content-led event to launch every publication which we hope will promote wider conversations around these subjects as well as a means of exhibiting illustration relevant to its context that is in some ways independent of the traditions of fine art.Mycket all kolla in och skaffa sig en uppfattning om.
Jag avslutar dagens inlägg med ännu en hiphopare. denna gång är det krigarn:
Jeru the Damaja.
tisdag 26 mars 2013
Geoff Mcfetridge
Filmen beautiful losers har gett mig så himla mycket. En film om att skapa, att aldrig sluta vara kreativ.
Geoff Mcfetridge är med. Han slutar aldrig. Med något vad det verkar. Igår tipsade jag om en föreläsning han hade på Walker art centre Champion Studios. Nu har jag sett den. Och här följer nu mina anteckningar kring den.
In the real world it's a difference between being an artist
or a graphic designer, but for me I work in the same way.
The helvetica of pictures. Att det finns bilder man ofta
återvänder. Motiv man kommer åter till. Han tar ett exempel med en hand som håller i ett glas.
Geoff Mcfetridge är med. Han slutar aldrig. Med något vad det verkar. Igår tipsade jag om en föreläsning han hade på Walker art centre Champion Studios. Nu har jag sett den. Och här följer nu mina anteckningar kring den.
Taking on projects that inspire me, and maybe will lead to
other projects.
Och att det inte finns nå sopkorg för teckningar utan att
det mesta återanvänds
All those years Ive drawed with illustrator, I actually draw
like that by hand now
Vill att allt han gör ska va tydligt direkt
Så man måste stå för sitt arbete direkt. Som en övningSpännande hur han arbetar, att allt jobba framåt,
konturtecking, inte lyfta handen,
om nåt blir fel att man inte suddar ut, utan gör igen och igen tills det
nästan blir meditativt. Göra saker
med handen fysiskt tänkande.
My head disappears when my hands are thinking
Shape can rhyme, pyramid och ett berg. Relationer i grafisk
uttryck. Gjorde poster på det
temat. Visual poetry.
Art- graphic design- inbetween words
Poetry- graphics. Poesi för Geoff rimmar ofta, en lek med ord kan bli en lek
med bild
Skriva en rimmande dikt, samt göra en illustration till den.
Oftast två saker som händer i en bild. Binärt. En trumpet
blir en cykel tillexempel.
Idag har jag inte varit så produktiv, då min mor varit på besök. jag har dock fått offert från ABA. lite jobbigt då jag inte riktigt minns vad offerten gällde exakt.
ses imorgon. Onsdag.
måndag 25 mars 2013
Pixelfabrikken.
Måndag. Igen. Det går fort nu. Jag börjar med Stina Löfgrens ord:
Terry Gilliam sa i en radiointervju att rationalitet håller dig nere på jorden medan irrationellt seende får världen att växa. En öppenhet för att exprimentera med sitt eget bildseende kan skapa nya tankekopplingar, antilogik och nonsens kan vara bra verktyg för att göra verkligheten logisk, och surrealism kan bryta vanseende och tvinga en betraktare att omvärdera. Att skapa bilder som är ologiska har möjligheten att bromsa upp tanke och blick.
Terry Gilliam är medlem i monty pyton får jag veta. och jag ser det genast i hans utlåtande. monty pyton. Exprimentera med sitt bildseende, surrealistiskt nonsens.
Jag har påbörjat ett kapitel, Illustration. som kommunikation. jag delar med mig av en process. Kring ett uppdrag för den norska litteraturtidskriften Lasso, gör jag illustrationer kring ämnet DIGITAL. Jag letar en linje i mitt berättande. I min process. Som tar sin början i texten. Jag delar här med mig av mina anteckningar och förskisser.
Terry Gilliam sa i en radiointervju att rationalitet håller dig nere på jorden medan irrationellt seende får världen att växa. En öppenhet för att exprimentera med sitt eget bildseende kan skapa nya tankekopplingar, antilogik och nonsens kan vara bra verktyg för att göra verkligheten logisk, och surrealism kan bryta vanseende och tvinga en betraktare att omvärdera. Att skapa bilder som är ologiska har möjligheten att bromsa upp tanke och blick.
Jag har påbörjat ett kapitel, Illustration. som kommunikation. jag delar med mig av en process. Kring ett uppdrag för den norska litteraturtidskriften Lasso, gör jag illustrationer kring ämnet DIGITAL. Jag letar en linje i mitt berättande. I min process. Som tar sin början i texten. Jag delar här med mig av mina anteckningar och förskisser.
Hamnar i fabriken. Som en flört med den industriella revolutionen och den digitala informationsåldern. Inget som behöver vara tydligt, mest för att ja ska komma igång.
här har jag kommit igång.
En stil jag börjat med tidningen som jag känner hjälper till att hålla ihop alla nummer.
Har haft handledning idag. Väldigt bra. Jag ska ha med tydlig inledning och slutledning. Vi talar fritt om illustration, om våra tankar. Om vad som känns vitalt, om vad som går oss förbi. Vilka illustratörer tycker vi är intressanta. Vad har de sagt? Vad sades? Jo, att jag ska strukturera upp mina kapitel. Släppa in ett mer självkritiskt Jag. Verkligen begrunda mina val. Vad ritar jag. Normer? Ansvar som illustratör, gentemot massan, gentemot mottagaren. Vi talar konst, Vari ligger det unika? Och var ligger ansvaret hos illustratören? Än så länge har jag begrundat de texter läst, de föreläsningar jag lyssnat på. Jag har tyckt till, analyserat. NU ska jag vrida det tänket än mer mot mig själv. Känns himla spännande. Snart är vi nere i essensen. Snart.
Jag delar med mig av vad det verkar som en väldigt bra föreläsning med Geoff Mcfetridge. Talar kanske inte helt nödvändigt för mitt arbete, men om illustration. I en mer grafisk vridning.
Har haft handledning idag. Väldigt bra. Jag ska ha med tydlig inledning och slutledning. Vi talar fritt om illustration, om våra tankar. Om vad som känns vitalt, om vad som går oss förbi. Vilka illustratörer tycker vi är intressanta. Vad har de sagt? Vad sades? Jo, att jag ska strukturera upp mina kapitel. Släppa in ett mer självkritiskt Jag. Verkligen begrunda mina val. Vad ritar jag. Normer? Ansvar som illustratör, gentemot massan, gentemot mottagaren. Vi talar konst, Vari ligger det unika? Och var ligger ansvaret hos illustratören? Än så länge har jag begrundat de texter läst, de föreläsningar jag lyssnat på. Jag har tyckt till, analyserat. NU ska jag vrida det tänket än mer mot mig själv. Känns himla spännande. Snart är vi nere i essensen. Snart.
Jag delar med mig av vad det verkar som en väldigt bra föreläsning med Geoff Mcfetridge. Talar kanske inte helt nödvändigt för mitt arbete, men om illustration. I en mer grafisk vridning.
Vad det verkar. God tortellinimåndag!
fredag 22 mars 2013
halvdag.
Under veckan så har det blivit ett par övertidstimmar, vilket gör att jag kommer gå redan efter lunch idag. Har lite andra saker att stå i. Men dagen har inte gått fruktlös. Jag har skickat offert om min tänkta inlaga. Sedan har jag varit i kontakt med en gammal skolkamrat som driver en risoprintingstudio tillsammans med några andra. PEOW studio. En underbar teknik. Jag har funderat på den ända sen jag såg ett filmklipp med Craig Atkinson, där ett av hans zines grab the uranium trycks i en risoprinter. Klippet hittar ni här. Känns bra att faktiskt försöka bestämma utformningen redan nu, så jag skapar en deadline för mitt projekt.
Jag har även gjort ett kort till min gode vän Billy da future, som ska få lite post av mig.
Tänker att detta på A3, risoprintat skulle va fint. Jag har även fått förfrågan att vara med i en utställning på Larrys corner i början av Maj. Jag svarade ja. Tillsammans med min vän Joran Annars så är helgen fylld av fixa hemma-grejer. Men jag ger mig själv i läxa att försöka styra upp mina kapitel något mer inför måndagens samtal med handledare. Samt skapa vidare som sagt. Skål
Jag har även gjort ett kort till min gode vän Billy da future, som ska få lite post av mig.
Tänker att detta på A3, risoprintat skulle va fint. Jag har även fått förfrågan att vara med i en utställning på Larrys corner i början av Maj. Jag svarade ja. Tillsammans med min vän Joran Annars så är helgen fylld av fixa hemma-grejer. Men jag ger mig själv i läxa att försöka styra upp mina kapitel något mer inför måndagens samtal med handledare. Samt skapa vidare som sagt. Skål
torsdag 21 mars 2013
De sex tänkande hattarna
We
must view illustration as decidedly democratic, intended for distribution to
the masses instead of an elite few
- Steven Heller and Seymour Chwast.
Erhöll boken Illustration- a visual history, skriven av ovan nämnda herrar.
Enligt min handledare så skulle introduktionen ställa illustrationen mot konsten. som jag närmat mig tidigare. Introduktionen var bra. resten va dåligt. visst, lite bilder av Henrik Drescher som va fina. någon annan av Nora Krug va också fin. Men resten... Tråkigt. ointressant. Sen har jag diskuterat lite illustration med Jan, som va utbytesstudent i vår klass i höstas. Jan är från Prag. Han menar att i Prag, och i hans klass så är det väldigt mycket gilla eller hata illustration. Stil och Trender. Trenden i Prag är väldigt hipstrig enligt honom, med art brut ( konst som är rå,i inte övertagen av kunskap) och överdrivna färger. Han skickade en länk till en blog som hans klasskompisar har. den hittar ni här. Vissa grejer var fina, vissa grejer liknar det mesta man ser, vissa grejer liknar mina. vi kom överens om att skicka en varsin bild vi gjort under dagen till varandra.
Jag skickar den ja delar med mig av i detta inlägg. Bra dag idag. Diskuterat trycktekniker med mina klasskamrater, Risoprint är suveränt. Försökt reda ut mina kapitel. Mina riktlinjer.
Skrivit stödord, de går såhär:
Jag jobbar till stor del enligt Hattprincipen, men jag har på mig flera hattar samtidigt, blandar röd o gul, får en orange hatt osv.
Mitt arbete börjar få lite mer struktur.
Även fast mitt skrivbord ,idag, ser lite kaosat ut.
Jag pustar ut lite och ritar vidare. Idag ska jag titta på konst. Kristoffer Hedberg på NAU Gallery. Tack.
- Steven Heller and Seymour Chwast.
Erhöll boken Illustration- a visual history, skriven av ovan nämnda herrar.
Enligt min handledare så skulle introduktionen ställa illustrationen mot konsten. som jag närmat mig tidigare. Introduktionen var bra. resten va dåligt. visst, lite bilder av Henrik Drescher som va fina. någon annan av Nora Krug va också fin. Men resten... Tråkigt. ointressant. Sen har jag diskuterat lite illustration med Jan, som va utbytesstudent i vår klass i höstas. Jan är från Prag. Han menar att i Prag, och i hans klass så är det väldigt mycket gilla eller hata illustration. Stil och Trender. Trenden i Prag är väldigt hipstrig enligt honom, med art brut ( konst som är rå,i inte övertagen av kunskap) och överdrivna färger. Han skickade en länk till en blog som hans klasskompisar har. den hittar ni här. Vissa grejer var fina, vissa grejer liknar det mesta man ser, vissa grejer liknar mina. vi kom överens om att skicka en varsin bild vi gjort under dagen till varandra.
Jag skickar den ja delar med mig av i detta inlägg. Bra dag idag. Diskuterat trycktekniker med mina klasskamrater, Risoprint är suveränt. Försökt reda ut mina kapitel. Mina riktlinjer.
Skrivit stödord, de går såhär:
- Yrket i jämförelse
- Konst vs illustration och andra hållet runt
- Text + bild = sant?
- Komposition
- Stil- en undersökning
- Illustration- en problemlösare
- Materialnörderi
- Tid
- Struktur
- Kunskap
- Linjen
- Rummet. som skapande plats. Som tillflyktsort.
- Vit hatt- Info- faktasamlande, man läser sina böcker. tar anteckningar funderar över det väsentliga.
- Röd hatt- magkänsla, gör val för att det känns bra. Tänker på den bredare massan
- Svart hatt- letar efter projektets baksidor.
- Gul hatt- att tänka positivt.
- Grön hatt- kreativitet, lösningar på problemen.
- Blå hatt- innehavare av kontroll.
Jag jobbar till stor del enligt Hattprincipen, men jag har på mig flera hattar samtidigt, blandar röd o gul, får en orange hatt osv.
Mitt arbete börjar få lite mer struktur.
Även fast mitt skrivbord ,idag, ser lite kaosat ut.
Jag pustar ut lite och ritar vidare. Idag ska jag titta på konst. Kristoffer Hedberg på NAU Gallery. Tack.
onsdag 20 mars 2013
Illustration is the beginning of selling out
The vocabulary of the illustrator has to be expanded into authorship. Contemporary illustration in our current marketplace is reflecting the machine and not the personal viewpoint of the illustrator. The groundwork has been in the comic area with graphic novels and animation. In order to gain control of their own subject matter, illustrators are going to need more than drawing and painting skills. Combining words and images will demand a strong liberal arts component, particularly in literature and writing.
Så säger Marshall Arisman i boken ja läst fragment av idag. Marshall har bland annat jobbat som grafisk designer för general motors. Tog sin examen från Pratt institute i New York redan 1960. Tycker det känns som spännande idéer. Integreringen, text och bild.
Jag har idag funderat just det. Hur jag nu, i än mer skala, försöker mixa ord och bild. att skapa en helhet. Som min klasskamrat Minna sa ang bilderböcker. Att en person som hon har kontakt med inom bilderboksbranschen menar att bild och text ska sitta ihop. Ska bilda en helhet. Illustration. Vad spännande det är. Men jag sollar såklart en hel del när det gäller information då tanken är att jag ska skapa min egen information. Min egen vägledning. Mina egna riktlinjer. På ett tydligt och begripligt sätt. Förhoppningsvis. Jag bläddrar vidare i Marshalls värld. Han tar upp illustration möter konst. I begreppsvärlden:
- Fine art is pure
- Illustration is the beginning of selling out
- Graphic design is commercial art
- Advertising is selling- period
Jag har även lyssnat på en liten intervju med Luke Best, som ni hittar här. Bra.
Lite om hur viktigt det kan vara att få ha olika hattar/ roller i sitt skapande, för att fortsätta utveckla sig. Att inte lägga så stor vikt vid stil. Utan att ha viljan att överraska. Dels sig själv, och dels de som ser bilderna. Jag letar vidare mot mina riktlinjer som sagt. Funderar över upplägget. Kontaktar tryckerier emellanåt. Jag har tills fredag eftermiddag innan mina kapitel/ avdelningar ska kännas klara. Tydligheten. Övertid idag igen. Nu får det vara bra.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)