tisdag 26 mars 2013

Geoff Mcfetridge

 Filmen beautiful losers har gett mig så himla mycket. En film om att skapa, att aldrig sluta vara kreativ.
Geoff Mcfetridge är med. Han slutar aldrig. Med något vad det verkar. Igår tipsade jag om en föreläsning han hade på Walker art centre Champion Studios. Nu har jag sett den. Och här följer nu mina anteckningar kring den.



Taking on projects that inspire me, and maybe will lead to other projects.
 In the real world it's a difference between being an artist or a graphic designer, but for me I work in the same way.
 The helvetica of pictures. Att det finns bilder man ofta återvänder. Motiv man kommer åter till. Han tar ett exempel  med en hand som håller i ett glas.
Och att det inte finns nå sopkorg för teckningar utan att det mesta återanvänds
All those years Ive drawed with illustrator, I actually draw like that by hand now
Vill att allt han gör ska va tydligt direkt
Så man måste stå för sitt arbete direkt. Som en övningSpännande hur han arbetar, att allt jobba framåt, konturtecking, inte lyfta handen,  om nåt blir fel att man inte suddar ut, utan gör igen och igen tills det nästan blir meditativt.  Göra saker med handen fysiskt tänkande.
My head disappears when my hands are thinking
Shape can rhyme, pyramid och ett berg. Relationer i grafisk uttryck.  Gjorde poster på det temat. Visual poetry.
Art- graphic design- inbetween words
Poetry- graphics. Poesi för Geoff rimmar ofta, en lek med ord kan bli en lek med bild
Skriva en rimmande dikt, samt göra en illustration till den. Oftast två saker som händer i en bild. Binärt. En trumpet blir en cykel tillexempel.
Idag har jag inte varit så produktiv, då min mor varit på besök. jag har dock fått offert från ABA. lite jobbigt då jag inte riktigt minns vad offerten gällde exakt.
ses imorgon. Onsdag.