onsdag 20 mars 2013

Illustration is the beginning of selling out


The vocabulary of the illustrator has to be expanded into authorship. Contemporary illustration in our current marketplace is reflecting the machine and not the personal viewpoint of the illustrator. The groundwork has been in the comic area with graphic novels and animation. In order to gain control of their own subject matter, illustrators are going to need more than drawing and painting skills. Combining words and images will demand a strong liberal arts component, particularly in literature and writing. 
Så säger Marshall Arisman i boken ja läst fragment av idag. Marshall har bland annat jobbat som grafisk designer för general motors. Tog sin examen från Pratt institute i New York redan 1960. Tycker det känns som spännande idéer. Integreringen, text och bild.
Jag har idag funderat just det. Hur jag nu, i än mer skala, försöker mixa ord och bild. att skapa en helhet. Som min klasskamrat Minna sa ang bilderböcker. Att en person som hon har kontakt med inom bilderboksbranschen menar att bild och text ska sitta ihop. Ska bilda en helhet. Illustration. Vad spännande det är. Men jag sollar såklart en hel del när det gäller information då tanken är att jag ska skapa min egen information. Min egen vägledning. Mina egna riktlinjer. På ett tydligt och begripligt sätt. Förhoppningsvis. Jag bläddrar vidare i Marshalls värld. Han tar upp illustration möter konst. I begreppsvärlden:


  • Fine art is pure
  • Illustration is the beginning of selling out
  • Graphic design is commercial art
  • Advertising is selling- period
Tar upp lite vad jag varit inne på i förgående inlägg. Om skillnaden är viktig?
 Jag har även lyssnat på en liten intervju med Luke Best, som ni hittar här. Bra.
Lite om hur viktigt det kan vara att få ha olika hattar/ roller i sitt skapande, för att fortsätta utveckla sig. Att inte lägga så stor vikt vid stil. Utan att ha viljan att överraska. Dels sig själv, och dels de som ser bilderna. Jag letar vidare mot mina riktlinjer som sagt. Funderar över upplägget. Kontaktar tryckerier emellanåt. Jag har tills fredag eftermiddag innan mina kapitel/ avdelningar ska kännas klara. Tydligheten. Övertid idag igen. Nu får det vara bra.