måndag 25 mars 2013

Pixelfabrikken.

Måndag. Igen. Det går fort nu. Jag börjar med Stina Löfgrens ord:
Terry Gilliam sa i en radiointervju att rationalitet håller dig nere på jorden medan irrationellt seende får världen att växa. En öppenhet för att exprimentera med sitt eget bildseende kan skapa nya tankekopplingar, antilogik och nonsens kan vara bra verktyg för att göra verkligheten logisk, och surrealism kan bryta vanseende och tvinga en betraktare att omvärdera. Att skapa bilder som är ologiska har möjligheten att bromsa upp tanke och blick.
Terry Gilliam är medlem i monty pyton får jag veta. och jag ser det genast i hans utlåtande. monty pyton. Exprimentera med sitt bildseende, surrealistiskt nonsens.
Jag har påbörjat ett kapitel, Illustration. som kommunikation. jag delar med mig av en process. Kring ett uppdrag för den norska litteraturtidskriften Lasso, gör jag illustrationer kring ämnet DIGITAL. Jag letar en linje i mitt berättande. I min process. Som tar sin början i texten. Jag delar här med mig av mina anteckningar och förskisser. 

Hamnar i fabriken. Som en flört med den industriella revolutionen och den digitala informationsåldern. Inget som behöver vara tydligt, mest för att ja ska komma igång. 
här har jag kommit igång.
En stil jag börjat med tidningen som jag känner hjälper till att hålla ihop alla nummer.
Har haft handledning idag. Väldigt bra. Jag ska ha med tydlig inledning och slutledning. Vi talar fritt om illustration, om våra tankar. Om vad som känns vitalt, om vad som går oss förbi. Vilka illustratörer tycker vi är intressanta. Vad har de sagt? Vad sades? Jo, att jag ska strukturera upp mina kapitel. Släppa in ett mer självkritiskt Jag. Verkligen begrunda mina val. Vad ritar jag. Normer? Ansvar som illustratör, gentemot massan, gentemot mottagaren. Vi talar konst, Vari ligger det unika? Och var ligger ansvaret hos illustratören? Än så länge har jag begrundat de texter läst, de föreläsningar jag lyssnat på. Jag har tyckt till, analyserat. NU ska jag vrida det tänket än mer mot mig själv. Känns himla spännande. Snart är vi nere i essensen. Snart.
Jag delar med mig av vad det verkar som en väldigt bra föreläsning med Geoff Mcfetridge. Talar kanske inte helt nödvändigt för mitt arbete, men om illustration. I en mer grafisk vridning. 
Vad det verkar. God tortellinimåndag!