tisdag 19 mars 2013

keep rising to the top

Dagen idag har mest handlat om inspiration och manér. Jag har alltid blivit inspirerad av andra kreatörer. Från att jag började åka skateboard, där jag snabbt fick massa favoritproffs till konst till illustration, till det mesta faktiskt. Många musiker säger att de inte lyssnar på annan musik i rädsla för att bli för påverkad. Vissa författare läser inga andras texter osv. De måste väl ljuga? Frank Höhne säger till och med att han inte tittar åt andra kreatörer. hmm... Jag är väldigt för inspiration. Jag anser även att inspiration och manér hör ihop. Såklart enligt mig. Att hela tiden leta uttryckssätt. att aldrig fastna. som jag varit inne på innan. Jag har idag läst ur Handen och Huvudet, av Stina Löfgren. Hon tar också upp manér på ett sätt som jag helt håller med om... Så kan manér vara både en vertygslåda ( du känner dina verktyg väl och de underlättar ditt arbete) men också något som begränsar dig från att hitta nya sätt att arbeta ( och lösa problem).  Att man ska fokusera på bildlösningar istället för att fokusera på bildutseende man antagit som sitt. Att man passivt använder sig  av en viss estetik för att avvika (=inte bli omtyckt= inte bli anlitad= bli fattig). Istället ska man skapa motbilder till de beskrivningar som redan existerar. I ett försök att bredda sina perspektiv. 
Hon avlsutar kapitlet om manér med orden: Smak och tycker när det kommer till manér är föränderligt men ens sätt att tänka är inte lika förgängligt.
Jag gillar verkligen det sista där. om att ens tankar inte är lika förgängliga. 
Hur idén kan vara unik.
Jag har även sett likheten i manifest och manisk. Lustigt att jag inte sett den tidigare. Jag driver ifrån idéen om manifest mer och mer. ser det nu som riktlinjer i min undersökning, i min utveckling. jag känner mig peppad till detta med komposition. hur till synes vitt skilda bilder kan skapa så intressanta relationer med varandra. som nedan.
nu ska jag rensa avlopp och tömma det sista i gamla lägenheten. Med andra ord. Jag stämplar ut och återkommer imorgon. Onsdag.