torsdag 21 mars 2013

De sex tänkande hattarna

We must view illustration as decidedly democratic, intended for distribution to the masses instead of an elite few
- Steven Heller and Seymour Chwast.
Erhöll boken Illustration- a visual history, skriven av ovan nämnda herrar.
Enligt min handledare så skulle introduktionen ställa illustrationen mot konsten. som jag närmat mig tidigare. Introduktionen var bra. resten va dåligt. visst, lite bilder av Henrik Drescher som va fina. någon annan av Nora Krug va också fin. Men resten... Tråkigt. ointressant. Sen har jag diskuterat lite illustration med Jan, som va utbytesstudent i vår klass i höstas. Jan är från Prag. Han menar att i Prag, och i hans klass så är det väldigt mycket gilla eller hata illustration. Stil och Trender. Trenden i Prag är väldigt hipstrig enligt honom, med art brut ( konst som är rå,i inte övertagen av kunskap) och överdrivna färger. Han skickade en länk till en blog som hans klasskompisar har. den hittar ni här. Vissa grejer var fina, vissa grejer liknar det mesta man ser, vissa grejer liknar mina. vi kom överens om att skicka en varsin bild vi gjort under dagen till varandra. 

Jag skickar den ja delar med mig av i detta inlägg. Bra dag idag. Diskuterat trycktekniker med mina klasskamrater, Risoprint är suveränt. Försökt reda ut mina kapitel. Mina riktlinjer.
Skrivit stödord, de går såhär:

  • Yrket i jämförelse
  • Konst vs illustration och andra hållet runt
  • Text + bild = sant?
  • Komposition
  • Stil- en undersökning
  • Illustration- en problemlösare
  • Materialnörderi
  • Tid
  • Struktur
  • Kunskap
  • Linjen
  • Rummet. som skapande plats. Som tillflyktsort.
Lite löst. Sen har jag funderat över Edward de Bonos sex tänkande hattar. Som sätt att se på en skapande process. Hattarna är riktlinjer till ett klart projekt. Hur man kan tänka, hur man kan gå tillväga.  

  • Vit hatt- Info- faktasamlande, man läser sina böcker. tar anteckningar funderar över det väsentliga.
  • Röd hatt- magkänsla, gör val för att det känns bra. Tänker på den bredare massan
  • Svart hatt- letar efter projektets baksidor.
  • Gul hatt- att tänka positivt.
  • Grön hatt- kreativitet, lösningar på problemen.
  • Blå hatt- innehavare av kontroll.
KLAR!
Jag jobbar till stor del enligt Hattprincipen, men jag har på mig flera hattar samtidigt, blandar röd o gul, får en orange hatt osv. 
Mitt arbete börjar få lite mer struktur. 

Även fast mitt skrivbord ,idag, ser lite kaosat ut.
Jag pustar ut lite och ritar vidare. Idag ska jag titta på konst. Kristoffer Hedberg på NAU Gallery. Tack.