torsdag 28 mars 2013

köttkockar och smoothies för barn.

Skärtorsdag.
Jag har inte börjat skriva rapport än. Tror jag, om inte detta är lite som en rapport. Denna blogg. Jag har haft möte med min vän Joran och en kille som heter Jeffrey. Vi tre ska ställa ut massa teckningar, skulpturer och annat skoj den 2 maj på Larrys corner.
Kommer bli grymt. Ser mycket fram emot det. Mer info kommer senare. Men ser det som en del av mitt examensarbete också. vad är konst? vad är illustration? behövs utställningsmediet? 

Sen har jag av en slump lyssnat på värvets intervju med Peter Wahlbeck. Superbra.
Han tar upp mycket som är bra, men jag tänkte mest kring mitt eget projekt, så pratar han rätt så mycket om konst. här följer lite av hans funderingar som jag tyckte va extra intressant, eller bara väldigt underhållande. För Peter Wahlbeck är rolig.
Stand up comedian är en idrottsman, man måste träna varje dag.

Att stand up är flyktigt, men konst är beständigt.
om abstrakta bilder säger han en hel del.
Han tipsar om Himla af Klint utställning på Moderna museet i Stockholm. Abstrakt konst, jag gillar abstrakt konst. folk säger att de inte förstår. Vad är det som de ska förstå. De ska inte förstå någonting av det här med modern konst. Det är en känsla. Man målar upp fantasivärldar, som en tecknad film. Och om de dessutom innehåller humor. abstrakt humor. Färger kan vara komiska till exempel.
Han menar att konst för det mesta är alldeles för färglös och tråkig. Och förutsägbar. 
Om Ernst Billgren har en konstutställning så vet man ju vad man får för någonting. Ingenting som överraskar. Han är ju förutsägbar som konstnär. och så vill man ju inte jobba. Man vill ju inte vara förutsägbar. Men en del fastnar i fack, och så upprepar de sig gång på gång, målar i samma genre hela tiden. Det är deras grej. Men som åskådare, betraktare, så vill man ju uppleva saker...
Han har öppnat ett litet galleri där han säljer sina egna tavlor. Bara det tycker jag är himla kul. Att öppna ett galleri och sälja sina egna tavlor. Wahlbecks livs. underbart! Peter är trött på det som alltid visas. Han är trött på alla köttkockar i tv-rutan som svär och är onda mot människor. Han kan däremot se sig själv stå och laga smoothies för barn. Han är trött på upprepningar. Fegheten. På galleriets hemsida har han valt att visa på några kloka ord:
 Bara du inte är en tönt som gör vad andra vill och tycker. Följ ditt eget samvete och slicka aldrig röv. Lyd mitt råd: Sluta aldrig söka.
Hade inte riktigt tänkt att Peter Wahlbeck skulle få plats i mitt examensprojekt. Men det känns bra. För att komma framåt, så kan det vara bra att inte enbart luta sig mot andra inom samma bransch, om vi nu pratar inspiration. Imorgon ska jag jobba med just Hilma af Klint-utställningen på Moderna museet. Kul om jag skulle stöta på Peter då. Antagligen inte.
Förresten så är det påsk nu. så jag är åter på måndag. Glad ledighet!