tisdag 12 mars 2013

genomgång

I tecknarens manifest skriver Alexandra Falagara om hur det kom personer till skolan som menade på att bara man har en laptop så kan man jobba vart som helst i hela världen. Skrämmande tanke, hon såg framför sig en stekande sol, mitt i öknen, utan ritbord. Medan de, såg häftiga städer såsom Paris eller Tokyo. Sen läser jag vidare i Steven Heller och Marshall Arismans bok, the education of an illustrator.
ett kapitel heter the end of illustration. Hemska tanke. Men Steven Heller menar på att digital media, photoshop, påverkar hur designers ser på illustration. Som något de själva kan utöva. digitala collage etc. Visst kan kapitlet kännas lite gammalt och mossigt, lite som jag ofta är. Motståndare till alltför ren digital illustration. han menar på att de som beställer illustrationer, lättare kan ändra utan tillstånd. Han menar att hans text ska ge en ingång till att se hur illustration har utvecklats och vilken roll den spelar idag. Detta samtidigt som min klasskamrat kommer och visar hur wacom inkling fungerar. En scanner fästs på papperet och scannar in den digitala pennans rörelser, så det dels blir en bild i photoshop och på papperet. Framtiden, nja, hellre ännu ett tillvägagångsätt, ännu ett val att göra. Medan Frank Höhne bara använder photoshop till att arrangera sina bilder. Hur viktiga är valen man gör?


Jag hade genomgång idag, med min handledare. Vi talade om skillnaden mellan illustration och konst, att det är klienten som är skillnaden. Hur ser yrket ut? Hur skapar man sin egen identitet. Vi talade om grunden= folklig= massmedial. Klimatet inom illustration. Jag ska jobba upp mina frågeställningar som olika kapitel, där teckningarna och mina funderingar blir som ett kartotek.
Imorgon blir det till att läsa vidare i tecknarens manifest och måla en lägenhet. min frus ena bror är målare till yrket. Kommer bli en fröjd o se. Tycker om tanken på hur knegare är så himla skickliga på det de gör. Som att måla. Yes!