måndag 11 mars 2013

tecknarens manifest.


slick rick the ruler. dagens hiphopare.
Min helg har varit bra. Jag har påbörjat inflyttning till nya lyan. Vi hamnar i örby. Jag o min kära fru.Och idag är det måndag. Jag började dagen med att rita dagens hiphopare. Slick the rick. Försökte förenkla lite mer än de förra. Blev nöjd. Sen tittade jag på ett föredrag med Frank Höhne. har talade om hur han började sin bana som illustratör, om hans syn på illustration, inspiration. typografi. väldigt intressant. de små bilderna här är mina anteckningar från det. Jag blev väldigt peppad, och är fortfarande.
Sen fortsatte jag läsa Klimowskis bok, on illustration, då jag, om sanningen ska fram, inte läst något i helgen. Efter lunch. kl14 idag, så träffade jag Alexandra Falagara. ett väldigt intressant och givande möte. jag köpte ett exemplar av hennes masterarbete. 
Tecknarens manifest. Verkar riktigt intressant.Jag har bara bläddrat lite i den än så länge. Vi talade om tid. Hur frilansande illustratörer tar sig an tiden i sina uppdrag. Ska man vara anträffbar gentemot kunden dygnet runt, ska man jobba ihjäl sig på helgen? Vi båda tycker nej, tänk som en knegare. som en fönsterputsare. som älskar att putsa fönster. Tänk er att ni börjar jobbet kl 07. slutar kl 16. Ibland alldeles för tidigt, som efter lunch, ibland lite efter. Och ytterst sällan, några andra tider. man älskar sitt jobb, men gör det inte dygnet runt. intressant. Vi diskuterade även lärande. kring hur och vad som man lär sig under skoltiden. Det processinriktade inom illustration. Hur yrket illustratör tas om hand. jag hoppas få samtala mer med henne under min projekttid. 
från tecknarens manifest:
En illustratör lever med sina bilder dag och natt- men arbetar inte dygnet runt. En illustratör måste vara ledig.

Jag ger mig själv i läxa tills imorgon att läsa lite ur denna bok.