fredag 12 april 2013

flödet fungerar.

Det har varit produktion av bilder idag. Dels till den kommande utställningen med Jeffrey och Joran. Men också för kommande kapitel. 
Jag försöker väl inte direkt säga något med dessa bilder. Men letar hela tiden samband, i var bild för sig och även tillsammans. Bildkompositören Tomas.

Jag har gått igenom många av de bilder som jag gjort hittills. Börjar hitta mönster, och brister. Saker jag vill bli bättre på, saker jag borde ändra, och/ eller ta vara på. I en text jag skrev för längesen, har glömt vilken, så skrev jag att jag mest ritar gubbar, med lite hårväxt och glasögon. Detta verkar stämma fortfarande. Att jag har vissa former, funderingar, kompositioner som jag återkommer till. Ritar inte särkilt ofta kvinnor. Eller barn. Dock mer djur än förut. Jag läste en rolig grej som Henrik Schyffert sa i dagens Metro. Att det roligaste han vet med Killinggängets”Fyra nyanser av brunt” är att tavlorna hemma hos paret som läser Mankellböcker ihop, sitter alldeles för lågt. Det säger något om hans känsla för detaljer.

Jag funderar på detaljnivån i mina bilder. Jag reducerar gärna. Kanske därför jag ofta jobbar collagebaserat. Och väldigt sällan med en penna som vars udd är mindre än 0.7mm. 0.7mm är min blyertspenna. Lägre än så går jag inte.
Det är fredag eftermiddag. Jag ska plocka ihop och göra helg. kommer försöka skriva klart materialnörderi i helgen. så jag kan börja jobba ihop bilder på måndag. Om jag inte blivit far då förstås. Kristoffer Triumf, som har podcasten Värvet sa att det var först när han blev far som livet började. Fint. God helg.